Under slutet av 1000-talet lades grunden till en ovanligt stor absidkyrka. Resmo kyrka är av allt att döma Sveriges äldsta i bruk varande kyrka, bjälkar i långhusets takstol har dendrokronologiskt kunnat dateras till 1100-talets första år. Byggnadsstilen visar på tydliga danska influenser och man menar att danska hantverkare och byggmästare kan ha lett byggnationen. Västtornet fullbordades först omkring 1200. En ombyggnad och restaurering genomfördes 1826, då bland annat den nuvarande lanterninen kom till. Flera kalkmålningar, varav de äldsta från tidigt 1100-tal, är bevarade och av mycket hög kvalitet.
Kyrkan byggdes från början som klövsadelkyrka med ett torn vid vardera gaveln av långskeppet. Östtornet är dock nertaget. I övrigt har denna kyrka undgått större ombyggnader bortsett från stora fönster som tagits upp i långskeppet.
Källa: Länsstyrelsen i Kalmar län (Natur och kultur på Öland 2001, K6h)
På kyrkogårdens södra del, öster om absiden finns de två äldsta gravarna. Den resta stenen avsmalnar upptill och krönet har profilerad kant. Vården restes år 1799 över prosten och kyrkoherden Israel Ahlqvist och hans maka. Israel Ahlqvist var farbror till Abraham Ahlqvist, känd för sin bok om Ölands historia. Intill denna sten finns en gravtumba från 1792 över häradsprosten Elias Salomon och hans hustru.
De två äldsta gravarna (1700-talet)
På Öland finns romanska målningar bevarade i endast en kyrka, Resmo, men i gengäld från två perioder. I absiden finns fragmentariska rester av en Majestas Domini, som visar en ovanlig ikonografisk detalj: en medaljong med Agnus Dei, Guds lamm, målad vid mandorlans övre spets. Tillståndet är så skadat att en stilistisk bedömning är svår att göra, men av byggnadstekniska skäl anses målningarna ha tillkommit under 1100-talets första hälft och därmed höra till de äldsta målningarna i Sverige.
Bättre bevarade är målningarna på triumfväggen (överst mot långhuset samt i triumfbågen). På korbågens undersida förrättar Abel och Kain sina offer till Gud, som framträder i en medaljong i bågtoppen. Nedanför återges på ena sidan Brodermordet, där Abel sjunker ihop under broderns slag men Guds hand välsignande sträcks ut över hans huvud.
Brodermordet
Mittemot ses hur Gud förbannar Kain. De övriga fyra scenerna i triumfbågen går inte att tolka. Ovanför triumfbågen återges Yttersta Domen. Placeringen av detta motiv på östra långhusväggen är alltså densamma som i många skånska kyrkor, t.ex. i Finjagruppens bildprogram . Kristus Domaren och änglar med pinoredskap är ännu urskiljbara. Ornamentiken domineras av en bred palmettbård.
Källa: Den romanska konsten, Signums svenska konsthistoria 1995
Här kan du kan läsa mer om de öländska kyrkornas och kapellens tillkomst och utveckling.
Allt på Öland 2025. Utvecklad av Tegelwebb Drivs på server från MEBO