Minnestenen vid stranden ett par hundra meter söder om Össby påminner om en minkatastrof den 9 juli1941 utanför Össby som kostade 20 människor livet. Det var tre tyska minfartyg, "Hansestadt Danzig", "Tannenberg" och "Preussen", som på sin väg söderut i Östersjön gick på minor och sjönk.
Efter den tyska ockupationen av Danmark den 9 april 1940, förekom i princip inte några stridshandlingar inom Östersjöområdet. Tyskland och Sovjetunionen stod i förbund med varandra genom det icke-aggressionsavtal som tecknats i augusti 1939, den s.k. Molotov-Ribbentrop-pakten. Men efter att Tyskland i och med Operation Barbarossa i juni 1941 invaderade Sovjetunionen och därmed bröt avtalet, ville dåvarande nazityskland låta underhållstransporter till Finland gå på svenskt territorialvatten för att därigenom undvika sovjetiska minor och ubåtar.
Tyskland hade under 18-21 juni 1941 lagt ut den s.k. Wartburgspärren, bestående av mer än 1 000 minor, som på internationellt vatten sträckte sig i två linjer från Ölands östra kust upp mot Gotlands södra udde och över Östersjön, bort mot den baltiska kusten.
För att kunna utöva en effektiv neutralitetsvakt lade svenska marinen, på uppmaning av Tyskland, ut en egen minering på svenskt vatten utanför sydöstra Öland. Mineringen lades ut utanför Össby 28 juni 1941 och bestod av två minlinjer och en segelränna. Mineringen bevakades av det svenska minfartyget Sandön som hade till uppgift att eskortera handelsfartyg genom rännan. Mineringen offentliggjordes i radio och i Underrättelser för sjöfarande (UFS).
Efter fullgjort uppdrag i Finska viken beordrades de till minfartyg ombyggda passagerarfartygen Tannenberg, Hansestadt Danzig och tågfärjan Preussen samt ett antal eskortbåtar att 7 juli återvända till sin hemmabas i Swinemünde. Klockan 17.45 siktade bevakningsfartyget Sandön i norr de tre stora tyska transportfartygen, men trots signalflaggor och ljudsignaler från Sandön gick fartygen i lugnt och fint väder, strax efter kl.18.00 den 9 juli 1941 rakt in i den svenska minspärren utanför Össby på sydöstra Öland. Alla tre fartygen minsprängdes och sjönk. Preussen stötte på en mina kl. 18.10, fattade eld och sjönk efter flera explosioner. En mina detonerade under Tannenbergs förstäv och kl. 18.58 kantrade fartyget och sjönk. Efter att även Hansestadt Danzig gått på en mina drev hon redlös och brinnande någon distansminut norrut innan hon sjönk.
Skadade togs ombord på det svenska fartyget och fördes till Kalmar.
Redan en månad efter katastrofen invigdes under en pampig ceremoni, en reslig minnessten utmed stranden några hundra meter söder om Össby i närvaro av Sveriges kronprins Gustav Adolf och kronprinsessan Sibylla samt militär personal från både Sverige och Tyskland.
MS Hansestadt Danzig var en bil- och passagerarfärja sjösatt 1926 för det tyska rederiet Norddeutscher Lloyd. Hon var systerfartyg till Preussen och användes för trafik på södra Östersjön mellan Tyskland och tyska Ostpreussen. Fartyget hade en kapacitet för 2 061 passagerare. Vid andra världskrigets utbrott kallades hon in för tjänstgöring i Kriegsmarine och byggdes om till hjälpminfartyg. Som sådant deltog hon i utläggningen av minfält i Nordsjön och Östersjön. Vid den tyska invasionen av Danmark den 9 april 1940 användes fartyget för transport av trupp till Köpenhamn.
MS Preussen var en bil- och passagerarfärja som byggdes 1926 för det tyska rederiet Bräunlich. Hon användes för trafik på södra Östersjön mellan Tyskland och tyska Ostpreussen. Hon var systerfartyg till Hansestadt Danzig. Fartyget hade en kapacitet för 2061 passagerare. Vid andra världskrigets utbrott kallades hon in för tjänstgöring i Kriegsmarine och ombyggdes till hjälpminfartyg. Som sådant deltog hon i utläggningen av minfält i Nordsjön och Östersjön, bland annat av Wartburglinjen mellan Öland och Litauen.
MS Tannenberg var en bil- och passagerarfärja sjösatt 16 mars 1935 vid Oderwerke, Stettin. Hon användes som passagerarfartyg på södra Östersjön och hade en kapacitet för 2000 passagerare och 100 bilar. Vid andra världskrigets utbrott blev hon ombyggd till hjälpminfartyg och deltog vid min-utläggningar både i Nordsjön och Östersjön.
Källa: Ulf Kyrling
Lyssna på länsmuséets info om händelsen
Här kan du se en dokumentärfilm om händelsen. Bland annat berättar fyra ögonvittnen om sina upplevelser:
På Gräsgårds kyrkogård finns ett kors med texten: Härunder vila två okända sjömän ilandflutna vid Össby den 13 nov. 1941 (OBS att båda hade tyska marinuniformer)
I ett projekt om Öländska vrak har skapats "Vrakleden utmed Kustvägen på Sydöstra Öland - från Bläsinge till Ölands södra udde". Du kan se vrakkartan här.
Ytterligare platser utmed Vrakleden kan du hitta här. Läs mer om Vrakleden här
Allt på Öland 2025. Utvecklad av Tegelwebb Drivs på server från MEBO